Finding Nemo! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Christiaan Korterink - WaarBenJij.nu Finding Nemo! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Christiaan Korterink - WaarBenJij.nu

Finding Nemo!

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

11 Mei 2009 | Australië, Cairns

Daar waren we weer! Meer dan 2 weken verder en bijna weg uit Cairns! Als alles goed is vertrekken we morgen of overmorgen uit Cairns om dan naar Magnatic Island te gaan, the Whitsundays, vervolgens Fraser voor een paar dagen en zo verder naar beneden de oostkust afdalende... Maargoed, dat is allemaal in voren gepland voor ongeveer de komende 3 weken dus we zullen eens zien wat er allemaal gaat gebeuren!

Ik zit nu dus alweer meer dan 2 weken hier in Cairns, wat goed bevalt. De eerste week, nadat Bas zondagavond ook weer "de 4" had gejoined, hebben we vooral lekker rustig aangedaan. 's Ochtends rond 8 tot 9 uur brandden Jens en ik de tent toch alweer uit dus dan verplaatsten we ons maar naar het zwembad met hottub. Deze week ook een beetje kennisgemaakt met het uitgaansleven van Cairns en Barts verjaardag gevierd. Het uitgaansleven is zeer druk en lichtelijk bizar, maar wel gezellig! (het maakt overigens niet uit welke dag van de week het is, elke avond feest)
Gedurende de week hebben we ons een beetje geoirienteerd op het duiken en de mogelijkheden die je hebt. Aan het eind van de week hadden we besloten dat we onze PADI wilden gaan halen met z'n 4en. In het weekend ben ik met Jens de stad in geweest om de auto van Bart & Jens te verkopen en bij de 3e persoon die we aanspraken hadden we al prijs! Een Koreaan die totaal geen engels kon besloot na een geweldige testrit om de auto te kopen. Het was nog even spannend omdat op dinsdag pas alles vastgelegd kon worden omdat er een lang weekend in Australie werd gehouden in verband met May-day. (je weet het maar nooit met die Koreanen;)) Toch ondertussen al de duiktour en een hostel geboekt. Gelukkig ging alles goed en konden we rustig het hostel in. Lekker een kamer met z'n 4en zodat we tijdens de duiktour lekker rustig toe konden komen aan onze nachtrust zonder dat er een paar malloten in de kleine uurtjes binnen zouden komen stuiteren. Dat was een goede keus, want nu kwamen we op een lekkere ruime kamer met airco en koelkast terecht.
Terwijl Bart & Jens op dinsdag het papierwerk van de auto gingen regelen heb ik besloten dat ik met een shotgun wilde schieten. Dat kon daar 2 straten verderop en kostte niet zoveel geld. Even een belletje gedaan en een half uur later werd ik opgepikt. Bart, Bas & Jens gingen mee als toeschouwers (om het nodige vast te leggen) en dan kon het beginnen.
Het ging allemaal erg snel en voor we het wisten stonden we met z'n 4en met brillen en oorbeschermers op in een schiethal.
Ik kreeg even de gelegenheid om naar een Japanse instructievideo over de wapens te kijken ("Just look at the pictures") en vervolgens mocht ik beginnen met 10 schoten uit een .22 pistol, 12 schoten met een 9mm pistol, 6 schoten met een 357 Magnum Revolver, nog 6 schoten met een 44 Magnum Revolver (daar begon de terugslag al te komen). Het was eigenlijk heel makkelijk. Armen goed strekken, goed mikken, zorgen dat je niet achterover valt... En toen kwam het echte werk, een van de dingen die ik toch altijd al een keer gedaan wilde hebben. Het schieten met een shotgun!!! Wat een machtig wapen en een enorme kogels gingen daarin zeg... Goed tegen m'n schouderblad aangedrukt al mikkend op het papier zo'n 50 meter verderop de trekker overgehaald en BAM! een enorme knal. Kicken! De terugslag viel gelukkig mee, Bas heeft een mooi filmpje gemaakt die ik binnenkort zal proberen te uploaden... Dat was in elk geval weer een mooi avontuur!

Toen kon het volgende avontuur beginnen. Finding Nemo!! Woensdagochtend werden we om 7.25 bij het hostel opgehaald en naar een divingcentre gebracht, daar moesten we eerst de hele ochtend in de klas theorie doen. 's Middags gingen we verder met een zwemtest van 200 meter en 10 minuten watertrappelen. Daar viel een Singaporees af, die kon voor geen meter zwemmen, dus het was beter dat hij niet doorging. Daarna voor het eerst echt onderwater ademen met een duikfles op je rug! Heerlijk! In het water zit ik toch al liever d'r onder dan aan de oppervlakte, dus dit is wel geniaal! Donderdag nog een dagje gehad met theorie, afleggen van een examen van 50 vragen en 's middags de laatste skills geoefend in het zwembad. De volgende 3 dagen gingen we dan echt de boot op richting the Great Barrier Reef om te duiken!
Jammer genoeg was het de eerste dag niet echt heel mooi weer, heel regenachtig en de zee was behoorlijk ruig. Het duiken ging wel super goed en die dag hebben we 2 duiken gedaan, moesten we nog wat vervelende skills doen als je masker vol laten lopen met water en dat er weer uit krijgen onder water... Voor de rest wat rond gezwommen over en tussen de koralen door! En ja hoor, daar was dan ook eindelijk Nemo. Het is maar een klein visje, maar iedereen heeft het erover! Een andere vis, een vele grotere "Wallie" genaamd heb ik nog kunnen aaien. Van die giga vis zijn ook foto's. Komen vast ook nog!;) Tussendoor kregen we op de boot een uitgebreide lunch met BBQ & verschillende salades, dus dat was allemaal prima voor mekaar.
De 2e dag op de boot moesten we onze laatste skills doen en na de laatste duik kregen we allemaal onze PADI, dus nu zijn we allemaal certified open water divers. (Best stoer toch!;))
Deze 2e dag was het weer ook wat beter dus kon je met snorkelen ook al heel veel zien, zat er een schildpad maar 2 metertjes onder mij, super leuk om van zo dichtbij mee te zwemmen!
De laatste dag zijn we nog met een onderwatercamera het reef opgeweest! We waren nu PADI-divers dus mochten alleen het water in. Bart vertrouwde het niet helemaal met zijn gezondheid dus zijn we met z'n 3en het water ingegaan. Heerlijk om niks meer te hoeven doen maar gewoon tussen de koralen door te zwemmen. Het navigeren ging ook aardig, alleen zijn we maar een kwartiertje ondergeweest omdat bij Jens de lucht heel snel op was, daar zijn we nog eventjes om uitgelachen op de boot, maar dat mocht de pret niet deren. De 2e duik zijn we nog met een guide gegaan om ons de mooie plekjes te laten zien voor het maken van foto's. Op deze duik hebben we ook nog een haai tot op 2 meter afstand benaderd. Ook mooi! Nog even in een onderzeeer over het reef geweest met wat informatie d'rbij, heel interessant. Een stukje koraal groeit ongeveer 1 centimeter per jaar, dus voorzichtigheid geboden. Het zicht was weer niet optimaal vandaag, maar er zijn sommige hele mooie foto's gemaakt die we vandaag als het goed is op DVD krijgen.

Het duiken was echt een superervaring en zeker op the Great Barrier Reef. Dit is zo verschrikkelijk mooi, groots en minitieus en tegelijk, kleurrijk, daar word je wederom stil van...

Nou, ik heb geprobeerd weer wat foto's te uploaden van de tijd in Perth en omgeving, hopelijk staan ze ondertussen op m'n hyves.

Lief zijn allemaal!

• 11 Mei 2009 - 06:41

Maurits:

Heej Christiaan! Geweldig om je verhalen te lezen! Ik zit weer even helemaal in 'vakantiesfeer'-

blijven schrijven!!!

en ENJOY de oostkust-
    doeiMaurits

• 11 Mei 2009 - 07:08

ATL:

Hey Chris,

gaaf verhaal over het duiken man!

Veel plezier daaro nog!

Cheers ATL

• 11 Mei 2009 - 08:04

Sanne :

je zou je zomaar eens jack bauer kunnen voelen met al die wapens.. haha
    maar ik sta er elke keer maar weer verstelt van wat jij allemaal wel miet meemaakt! erg gaaf, dat zowieso!
    dus bij deze, blijven avonturieren.. ( is dat een woord, ja toch?) en tot je volgende verhaal:)

liefs sanne

• 11 Mei 2009 - 09:10

Anna:

Yo Bro,

Wat een verhalen weer! Klinkt goed allemaal, mijn jaloezie wordt met de dag groter. Wel handig dat je weet hoe je moet schieten, je weet maar nooit in wat voor situatie je terechtkomt.. Moet je wel net een shotgun hebben, maar dat terzijde.
    Veel plezier in 't Oost'n!

Kus van je zus

• 11 Mei 2009 - 15:23

Miek:

Dat duiken klinkt wel zo gaaf, dat lijkt me super.
    Wat een verhalen weer.
    Ik had je weer gesmst maar heb niet het idee dat hij is aangekomen? Hoor ik wel. En kom nog maar snel eens op msn;)
    Geniet en tot spreeks!

Liefs Miek

• 11 Mei 2009 - 19:13

Tjerk En Linda:

Broertje doet coole dingen!

Veel plezier nog,

Liefs van ons

• 12 Mei 2009 - 05:10

Leentje:

Ha Chris! Klinkt allemaal erg goed! Ik zit ondertussen in de pub en het bevalt goed, ook al is het soms errrrg rustig...! Maar heb mn eigen kamer en dvd/tv dus kan lekker chillen. Heb geen bereik maar wel internet. Veel plezier aan de oostkust!
    x

cheers mate

• 17 Mei 2009 - 21:06

Clary:

Hoi Christiaan!
    Super die verhalen van jou!!!
    Het zijn bijna...... dezelfde verhalen die ik ongeveer 2 jaar geleden hoorde van onderstaande reactie van MAURITS!!!!!!
    Geweldig!!
    Doei groet Clary